04.07.09, 21:46 | #1 |
Volkswagen Kaplumbağa Gene Berg Hararet çubuğu
GENE BERG YAĞ HARARET ÇUBUĞU
Güvenilir hararet göstergelerinin zor bulunması, fiyatlarının yüksek olması, tüm bunların üstüne bir de hararet müşürünün doğru yere takılmasında yaşanan sıkıntılar sebebi ile takılacak hararet göstergesinin doğru göstermemesi sorun oluşturmaktadır. 2005 yılında Portakal’a yağ basıncı ve hararet göstergesi takmıştım. Ancak hararetin 70-80ºC civarında seyretmesi, ne kadar zorlarsam zorlayım en fazla 95ºC göstermesi göstergeye olan güvenimi sarsmıştı. Müşür ve göstergeler birbiriyle uyumluydu hatta sonradan cezvede su kaynatarak ölçüm de yaptım. Markaları VDO olduğu için aslında güvenilir göstergeler fakat müşürün takıldığı yer yağ lambası müşürü yuvası olunca devirdaim olmadığı için hararet ölçümü sağlıklı olmamıştı, tahminimce 10-15ºC eksik gösteriyordu bu şekilde. Yurtdışındaki forumları takip ediyorum, orada Gene Berg firmasının bir ürününü tartışıyorlardı, kısa bir araştırma yaptım. Gene Berg firması California'da 1970'lerden bu yana vosvoslar için modifiye parçaları üreten bir firma. Vites kolları, dereceli egsantrikler, hafif alaşımdan motor parçaları gibi akla gelebilecek her türlü parçayı üreten saygın bir firma. Firmanın kurucusu 1960’lı yıllarda Volkswagen teknik servisinde görev yapmış bir kişi. Bu bahsettiğim ürün yağ çubuğu hararet uyarı sistemi. 1972 yılında piyasaya sürülmüş ve hala üretimi devam eden çok kullanılan bir parça. Kullanımı, montajı çok basit. Gösterge olmasa bile motorun ısınmaya başladığını veya çok ısındığını ışıkla ifade edebilen basit bir sistem. Orijinal yağ çubuğu çıkarılıyor, yerine Gene Berg yağ çubuğu yerleştiriliyor. Yağ çubuğunun üstünde bir vida-somun var. 40-50cm'lik bir elektrik kablosuyla (paket içinden gerekli her şey çıkıyor), bir ucu yağ çubuğuna, diğer ucu standart yağ lambası müşürüne bağlanıyor. Yani bu durumda yağ basıncının düşmesi göstergedeki küçük kırmızı lambayı yakabileceği gibi, yağ çubuğu da ısı artınca aynı lambayı yakabiliyor. Yağ çubuğunun üst kısmanda D şeklinde bakır bir parça var, ısı artıkça bu parça saat yönünde dönüyor ve kritik olan 225ºF (yani 107ºC) ısıya ulaşınca motor ısısıyla titreyen D şeklindeki bakır parça somuna titreyerek dokunuyor ve lambanın kırparak yanmasına sebep oluyor. Bu hararetin sınırda olduğunu gösteriyor, hız keserek lambanın sönmesi bekleniyor. Eğer hararet artacak olursa bakır parça saat yönüne daha fazla dönüyor ve vidaya tamamen yapışıyor ve lamba sürekli olarak parlak bir şekilde yanıyor. Sonuçta vosvos motorlarında su yok, su kaynatma derdi de yok, ancak belli bir ısıdan sonra contalar özelliğini kaybedebilir. Yağ lambasının kırpması "acaba yağdan mı hararetten mi?" gibi bir ikilem yaratabilir. Bu beni rahatsız ettiği gibi sizi de rahatsız ederse çözüm olarak ayrı bir hararet ikaz lambası yapılabilir. Bunun için uygun yere 12V bir lamba yerleştireceğiz. Eğer göstergenizde kullanılmayan lamba varsa (mesela ATF veya EGR gibi) bunlardan da yararlanabilirsiniz. Ben ABD export vosvoslar için yapılmış olan emniyet kemeri uyarı lambasını bu iş için uygun gördüm. Lambanın (+) ucunu sigorta kutusunun kontağa bağlı hattına bir kabloyla bağlıyoruz (Terminal15). (-) ucu ise motora gidiyor, yani yağ çubuğuna bağlanıyor. Yağ çubuğu ısınınca saat yönünde dönen D şeklindeki bakır parçanın ucu vidayla temas ediyor ve tamamlanan devre lambayı yakıyor. Sigorta kutusunda hangi hat kontağa bağlı? Bunu tespit etmek için kontak kapalıyken voltmetrenin (-) siyah ucunu şaseye dokundurup (+) kırmızı ucuyla sigorta uçlarını tek tek kontrol ediyoruz. (Voltmetre DC olarak 12V'dan yüksek, muhtemelen 20 volt için ayarlanacak) 12V civarı okunan hatlar 30 numara yani sürekli elektrik olan hatlar, 0V gösteren hatlar da kontak açılınca aynı volt değeri yani 12volt civarı vermesi gereken hatlar, yani kontağa bağlı terminal 15 oluyor. Biz terminal 15'ten yeni bağlayacağımız hararet ikaz lambasının (+) ucuna hat çekmeliyiz. Sonra bu lambanın (-) ucunu yağ çubuğuna bağlayınca iş bitti. Kontak kapalı olduğu sürece lamba yanmayacak bu şekilde. Tercih edilecek lambaya göre işlem 2 dakikadan 30 dakikaya kadar sürebiliyor. Ürün hararet göstergesi gibi ibreye sahip olmasa bile ısınmaya başladı ve hararet yaptı şeklinde ışıkla uyarıyor. Hatta bence istenirse ses veren bir donanım da eklenebilir. Amerikanlarda kontakta anahtar varken kapı açılınca öter veya emniyet kemeri takılmazsa öter, bu parça ısı çubuğu için adapte edilebilir. Bu ses veren parça “Buzzer” ismiyle araştırılabilir. Gene Berg çubuğunu 21 yıldır kullanan bir vosvosçuyla tanıştım internette, kendisi minibüsünde kullanmış, sonra kaplumbağa almış minibüsü satmış, hala eski çubuğu kullanıyor. Göstergelerle uğraşmadan basit bir uyarıcı sistem isteyen arkadaşlarıma tavsiye ederim, ucuz ve uygulanması basit ve çok kullanışlı. Kaynak: Vosvosturk ww.uydulife.tv
__________________
LÜTFEN VERİLEN EMEĞE SAYGI DUYALIM |
|
05.07.09, 00:23 | #2 | |||||||||
Üye Numarası: 628
Üyelik tarihi: 09.02.2009
Yaşım: 52
Mesajlar: 957
Konular: 166
Rep Gücü : 21
Rep Puanı : 560
Rep Seviyesi :
Level: 27 [] Paylaşım: 0 / 662 |
emeğine sağlık teşekkür
ww.uydulife.tv
__________________
********************************************** TÜRKSAT / HOTBİRD / ASTRA SABİT ÇANAK 30W/8W/7W/5W /4W/1W/5E/7E/9E/16E/23E/26E/39E/53E dieseqc Motor |
|||||||||
Bookmarks |
Etiketler |
gene berg hararet çubugu |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|